Méhviaszos csomagolás - a környezetkímélő megoldás DIY!

Mindig is fontos volt számomra a környezetem a természet és az utóbbi időben az élet több területén próbálok erre még nagyobb figyelmet fordítani. Úgy érzem, hogy rengeteg területen lehet és sokszor könnyű is változást elérni. Nem állítom, hogy én magam egy minta példa vagyok, mert rengeteg mindenben szükségem lenne a változásra, de minden apró lépés számít és ez a fontos.


A mai bejegyzésben egy nagyon egyszerű és olcsó ötletet hoztam, ami nem más mint a méhviaszos csomagoló vászon. Szuper megoldás frissentartó és alufólia helyett. Ha valaki nem érez magában a vágyat az elkészítésére, de szívesen kipróbálná, akkor nekik sincs okuk az aggodalomra, mert sok cég árusít ilyen méhviasz vásznakat. Természetesen ezeknek az áruk azért magasabb mintha magunk készítenénk.


A könnyebb szemléltetés érdekében egy videót is készítettem, amiben lépésről lépésre bemutatom, hogy hogyan is készülnek ezek a vásznak.

Szükségünk lesz az elkészítéshez, méhviaszra, ezt egy közeli bioboltban vásároltam meg. 100 gramm 800 forint volt. Vékony lapokban árusították, így a reszeléssel sem kellett bajlódnom. Ha esetleg tömb formában jutunk hozzá, akkor egy reszelővel könnyedén tudjuk használatra kész formába hozni. Az enyémet elég volt csak kisebb darabokra tépkedni. Csodás mézes illata van. 6 darabot készítettem és még több mint a fele meg is maradt a viasznak.


A méhviaszon kívül pamut vászonra lesz még szükségünk. Ez akár otthon fellelhető, régi anyagokból is kiszabható. Fontos, hogy mossuk ki őket öblítő és erős mosószer nélkül. Én három különböző mintájút vettem, így egy kis tengerészes készlet készült belőle. Ennek az ára 600 forint volt (de nagyon sok anyag megmaradt, így nagyjából az anyag ára 200 forint). Szívem szerintem méhecskéset vagy más sárgás árnylatú készletet vettem volna, de olyat sajnos nem találtam.

Célszerű 30x30 vagy 40x40 négyzeteket vágni. Ez az a méret, amibe könnyedén becsomagolhatjuk a szendvicsünket vagy más ételünket.

A kimért anyagok szélét cikkcakk ollóval vágjuk, így nem bomlik meg az anyag.

Az előkészített vászondarabokat, egyesével vagy pedig több példányban sütőlapközé helyezzük, majd méhviasz reszelékkel vagy darabkákkal megszórjuk. Vasalóval átvasaljuk, míg a viasz meg nem olvad. Gyorsan pár perc alatt átjárja az anyagot és már készen is vagyunk. Szárítóra csíptetjük és hagyjuk, hogy megszáradjon.



A méhviasznak köszönhetően, egy enyhe sárgás színt kaptak a vásznak. Nekem nagyon tetszik így is, de ha valakit zavar, akkor ne fehér alapon mintás anyaggal dolgozzanak.

Az elkészült vásznakat hideg vízzel és mosogatószerrel tudjuk tisztítani. Vízálló, vízlepergető hatása van a viasznak, így jól tisztán tartható. 

Csomagolhatunk benne alapanyagokat, zöldségeket, sajtot, kész szendvicseket vagy szárazabb süteményeket.
Viszont nyers húst vagy más könnyen romló ételt ne tegyünk bele!

Nagyon jó az anyaga, ugyan olyan jól lehet hajtogatni, mint egy alufóliát, szépen rásimul az adott ételre és nem nyílik le róla. A méhviaszos anyag szépen összetapad ahogyan egymásra van lapítva.

Ha a sok használattól a viaszos anyag gyűrött és csúnya lenne, akkor két sütőpapír között egyszerűen átvasalhatjuk, így a viasz szépen megolvad és ismét szép lesz.

Ne tegyétek ki magas hőnek, ne csomagoljatok benne meleg ételt, mert a viasz megolvad. Ne tegyétek mosogatógépbe és csak hideg vagy maximum langyos vízben tisztítsátok.

Ha sok használat után úgy ítélitek, hogy már eljárt felette az idő, akkor jó ha tudjátok, hogy komposztálható. 



Én nagyon elégedett vagyok a végeredménnyel. Szuper egyszerű és gyors csináld magad projekt volt. A többiek is pozitívan fogadták itthon és volt, aki azt kérdezte, hogy hol vettem. Ha mindig is érdekelt benneteket a környezettudatos megoldások, akkor szerintem ezt is kedvelni fogjátok. Az ára pedig szuper baráti volt. A viasz és az anyag együtt nem került többe 500 forintnál. Ebből az összegből 6 darab, 20x20-as négyzetet készíthettem.

Már tervezem, hogy nagyobb méretben is elkészítem, ami könnyebben tudom majd becsomagolni a szendvicseket. 

-Rita

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése