Konyhai Kisokos 1. - A zab


A mostani bejegyzésben szeretnék nektek bővebben írni az egyik kedvenc alapanyagomról, amit sok formában tartok otthon, ez nem más mint a zab. Aki már foglalkozott, vagy csak ismerkedett az egészséges táplálkozással, reform ételekkel, annak nem lesz újdonság ez a nagyszerű gabona, ami olcsó, könnyen elérhető és ezerféleképpen variálható. Én mindig tartok otthon belőle lisztet, nagyszemű és aprószemű pelyhet valamint zabkorpát. Mondhatni minden változatának megvan a maga szakterülete ahol a legjobban teljesít, de természetesen lehet kísérletezni és az egyéni preferenciák is fontosak, hiszen ami nekem bevált még lehet másnak nem :)


Nincs külön kedvenc változatom, mindig ott veszek ahol éppen eszembe jut, hogy szükség lenne egy kis utánpótlásra, eddig még egyikben sem csalódtam akkorát, hogy emiatt ne vásároljam meg az adott darabot. 

Néhány alapvető dolog a zabról, ami miatt érdemes beilleszteni a mindennapokban:

-Magas a rosttartalma 
-Ásványi és vitamintartalma is magas
-Lassan felszívódó szénhidrát, így hosszú ideig teltségérzetet nyújt 
-Mind édes mind sós ételekhez is használhatjuk 
-Bőrápolásra is használhatjuk, arcpakolást vagy fürdőt készíthetünk a segítségével, problémás bőrre nagyszerű megoldás lehet 


1. Nagyszemű zabpehely 
2.Aprószemű, tört zabpehely 
3.Zabkorpa 
4.Zabpehelyliszt 


Zabpehely

Lássuk is a legismertebb formáját, amivel a legtöbben találkozhattak a boltok polcain vagy az otthonukban. A zabszemeket gőzölik majd pedig hengerrel lapítják így kapja a jól ismert külsejét. 

Felhasználása sokoldalú, zabkásának (én ezt szeretem a legkevésbé erre használni), sütikbe, főleg ropogós kekszekbe nagyon kellemes, fasírtok gazdagítására, készíthetünk belőle granolát, vagy pedig házi müzliszeletet is. Főzési ideje ennek a legtöbb de még így is igen csekély 5 percre tehető, sok más gabonával szemben :)


Tört vagy aprószemű zabpehely 

Az előzőtől abban tér el, hogy a szemeket egy kicsit felaprították, így hamarabb fől meg és az állaga is sokkal homogénebb lesz mind a sütikben mind a kásákban.

Felhasználási területe ugyan az mint az előző társának, de akár panírozásra is tökéletes alkalmas, valamint ebből sokkal kellemesebb zabkását készíthetünk. De akár főzés nélkül is fogyaszthatjuk, joghurtban vagy turmixokban.


Zabkorpa 

Ez egy nagyon érdekes anyag, hiszen nem konkrétan hasonlítható össze az eddigi két változattal. Zabkorpa esetén egy melléktermékről, a zabot körülvevő héjról, valamint némi zabpehely maradékról beszélünk. Gondolom sokan állhatnak furcsán, hogy akkor ez most miért is jó nekünk... Rengeteg rostot tartalmaz, ami csodásan segíti az emésztést, nyomelemekben és ásványi anyagokban gazdag. Tehát egy teljes értékű anyagról beszélünk amit sokan nem ismernek, és leginkább elutasítanak.

Felhasználási területe a legsokoldalúbb, de mivel magas a rosttartalma így azoknak akik előtte még nem fogyasztottak, és vizet is nagyon keveset, azoknak először a vízmennyiséget kell kicsit feltornázni, mert a hatását is csak így tudja kifejten, valamint akár székrekedést is okozhat.

Csodás tejbe zabkorpát lehet belőle pillanatok alatt rittyenteni, kenyerekbe, pizzatésztába, mindenféle sütibe vagy reggeli joghurtba beilleszthető. Lehet benne panírozni, a hús ropogós és rostokban gazdag lesz, nekem ez a kedvenc panírom :) Valamint fasírtokat, palacsintatésztákat gazdagíthatunk vele :)


Zabpehely liszt 

Ezt akár magunk is készíthetünk otthon, zabpehelyből ha éppen nem tudunk beszerezni. Csak egy jó turmix kell hozzá, és máris porrá aprítja a kis szemeket. Ugyan olyan jó éllattani hatásokkal bír mint előző társai csak állagának köszönhetően sokkal könnyebben tudunk vele dolgozni.

Felhasználási területe, mindenféle sütemény, pizzatészta, palacsinták, kekszek készítése, ételek sűrítése. Kenyeret is süthetünk belőle, de itt érdemes más lisztet is használni (mert nincs benne sikér), hogy ne kapjunk ehetetlen, meg nem kelt és nem átsült masszát :) 




Zabkorpa kása, mondtam én hogy majdnem ugyan olyan mint az "igazi" tejbegríz. Kókusztejjel étcsokival és valamilyen gyümölccsel csodálatos és délig energiával ellátó reggeli lehet :)


Étcsokoládé és mogyoróvaj a zabkorba kása egyik legjobb társa :) Most erre mondja valaki, hogy az egészséges ételek unalmasak és nem finomak :)


Granola recept már volt nálam ITT olvashatjátok :) Akár közös családi program is lehet, az alap keverek elkészítse után mindenki magának tehet bele olyan "feltéteket" amiket ő szeret. 


Zabkorpa palacsinta


Tönkölykorpás zabkorpás palacsinta


A legegyszerűbb és leggyorsabb reggeli, Cserpes joghurt és egy kevés házi müzli keverék :)


Mandula tej, házi granola és egy kevés fagyasztott bogyós gyümölcs (ez inkább nyári napokra való változat, télen és hidegben a meleg kásák sokkal kellemesebbek)



Joghurt és egy kevés zabpelyhes granola


Zabpelyhes, csokoládés, kókuszos, vörös áfonyás palacsinta egy kevés banánnal :)


Zabpelyhes kakaós palacsinta túrós epres krémmel, recept ITT



Zabpehelylisztes, sok magvas pizzatészta 


Datolyás zabpelyhes turmix, recept ITT

-----------------------------------------------------------------------

Amint látjátok, egy teljesen új bejegyzés típussal próbálkozom. Ami jelenleg a Konyhai Kisokos néven van, szeretném ezen keresztül nektek bemutatni azokat az alternatív, reform és egészséges alapanyagokat (receptekkel, képekkel kiegészítve) amiket előszeretettel használok és szeretek. Remélem ezzel is tudok segíteni azoknak, akik csak most ismerkednek az ilyen típusú alapanyagokkal, esetleg kételyeik vannak.

Remélem lesz rá érdeklődés, mert már egy rakás terméket és anyagot befotóztam. Alternatív köretek, csodás magvak valamint növényi tejek formájában már biztosan várható bejegyzés.

Nálam ez már nagyon régóta tartó folyamat, nem hiszek a drasztikus és megfosztó diétákban, inkább a lassú és megalapozott életmódban, amiben egy egy kilengés nem jár semmiféle büntetéssel. Könnyedén és élvezettel tartható életmód a legtökéletesebb. Próbálok sok-sok régi kedvencet reformváltozatban elkészíteni, több kevesebb sikerrel, még nem sokszor fordult elő, hogy teljesen ehetetlen legyen a végeredmény :)

Szóval remélem tetszett az első Konyhai Kisokos amiben próbáltam egy kis ízelítőt adni a sokoldalú zab és annak különböző termékeinek a felhasználására. Nem vagyok oda a túl szakmai és fellengzős írásokért, amihez egy értelmezőszótár alap, ezért nem is próbálkoztam ezzel, inkább a saját tapasztalatomat próbáltam megosztani veletek...



Ti használtok zabot és annak különböző formáit a mindennapokban?


-Rita

29 megjegyzés:

  1. Nagyon jó poszt! :) Én zabpelyhet már évek óta használok és a liszttel is kísérletezek már egy ideje. Nálam minden reggel zabkásával indul, de gyakran készítek palacsintát, sütiket, pizzatésztát a zablisztből, amit én magamnak darálok.
    A zabkorpát pont tegnap nézegettem a közértben, de úgy voltam vele, hogy még utánaolvasok, de most meggyőztél, veszek majd :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy már ilyen sokan szeretik és használják a zabot :) Pár éve még sokan takarmányként tekintettek erre a nagyszerű alapanyagra! Nem tudom mennyiért láttad a zabkorpát, de érdemes bio és reformüzletekben is megnézni, mert sokszor 20-30%-al olcsóbban kínálják ezeket a hozzávalókat :) De vannak olyan bio üzletek amik túl "jó helyen" vannak (pl plázák, vagy más bevásárló központokban) akik viszont szintén drágábban adják ezeket a termékeket :)

      Törlés
  2. jó lett ez a poszt!
    reggelire én is a zabpelyhet választom, amennyire utáltam régen, most annyira szeretem és nem tudnék mást elképzelni reggelire. Én a finomabb szemű zabpehelyhez teszek kókuszreszeléket, kakaóport és leöntöm forrásban lévő vízzel. Hagyom 10-15 percig állni, édesítőzök és tejberizs állagú mixet kapok, ami irtó finom :)
    Várom a folytatást :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen :) Én is szeretek kókuszt használni hozzá, van hogy almapürét teszek hozzá folyadék helyett így nagyon kellemesen gyümölcsös pépet kapok, amihez egy kis fahéj tökéletesen illik :)

      Törlés
  3. Olyannyira tetszett, hogy azt hiszem, ez az első kommentem nálad, holott rég olvaslak. :))) Szintén megrögzött zabfogyasztó vagyok, ha szereted az omlettet, próbáld ki, hogy tojásonként 8 gramm zabkorpával összekevered, lassú tűzön kerámiaserpenyőbe öntöd, még frissen megszórod hagymával, paprikával, sonkával vagy ami tetszik és ha megsült az első fele, megfordítod. Zseniális, tojásos, de közben könnyű is, abszolút nem igényel gabonát kísérőnek. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy elnyerte a tetszésedet a bejegyzés, remélem tetszeni fog a többi is! Köszönöm a tippedet mindenképpen kipróbálom, mert nagyon jól hangzik! Sokszor ha nincs otthon kenyér szoktam sós zabpalacsintát készíteni amibe egy kis felvágott, sajt valamint saláta tökéletes tekercset eredményez :)

      Törlés
  4. Nagyon jó poszt lett. Gondolkozom én is, hogy kellene zabpelyhet enni, mert milyen egészséges, de annyira nem tetszik az íze egyelőre, bár még nem adom fel. :D Külön örülök, hogy tettél bele elkészített kajákat. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Először én sem szerettem, mert nagyon lisztes, és az állaga sem olyan kellemes elsőre. Ajánlom a zabkorpát mert tényleg még azoknak is ízleni szokott akik semmi ilyesmit nem esznek szívesen. Tejben (vagy fele víz fele tejben) kását lehet belőle főzni ami sokkal hígabb mint egy zabkása de élettani hatása sokkal kedvezőbb :) egy pici kakaó vagy étcsoki a tetejére vagy egy fél banán és ez már szerintem ízleni fog!

      Törlés
  5. Nagyon tetszett ez a poszt, eddig csak zabkását szoktam enni, de sok jó tippet kaptam, nagyon várom a többi hasonló bejegyzést is! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszett! Már gyűjtöm össze a képeket a következő bejegyzéshez!

      Törlés
    2. Közben be is szereztem a zabkorpát, már több tervem is van vele és kipróbáltam a sütőtökös granolát is! Nagyon finom lett. :) Mostanában több újdonsággal is próbálkozok, pl. kókuszvaj és ez részben neked is köszönhető, mert mindig olyan érdekeseket írsz és ínycsiklandozó képeket teszel ki, ami meghozza a kedvem hogy nyissak az újfajta, egészséges alapanyagok felé. Ezért nagy köszi, és várom a továbbiakat! :)

      Törlés
  6. Szuper poszt! :)
    Imádom a zabkását, ezt rendszeresen szoktam is enni, ezen kívül még zabpelyhes kekszet és zabpalacsintát szoktam készíteni, bár ezeket kicsit ritkábban. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is nagyon szeretem a zabkekszet, főleg ha jó ropogós (bár ezt a vajnak és cukornak köszönhetjük, de már nem nagyon használom egyiket sem ) így muszáj lesz kikísérleteznem egy egészséges, ropogós változatot :D

      Törlés
  7. Szuper bejegyzés lett! Én is nagyon szeretem a zabot, főleg miattad szoktam rá, mert nálad olvastam róla sokszor, úgyhogy ezúton is köszönöm :) Kásának szoktam leggyakrabban elkészíteni, de látva ezt a sok lehetőséget biztos fogok még vele kísérletezni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát ezt nagyon jó hallani :) Igaz én is másoktól (főleg más külföldi blogosoktól, youtube csatornákról) kapom az ihletet és a kísérletezési vágyat!

      Törlés
  8. Nagyon tetszett, várom a sorozat többi részét!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) köszönöm, örülök a pozitív visszajelzésnek és nagyon boldog vagyok, hogy ennyire sokan érdeklődnek az egészségesebb ételek iránt!

      Törlés
  9. imádtam ezt a bejegyzést!!! sőt, általában nagyon szeretem a postjaidat, hiszen annyira "életközeliek" és hasznosak és sokszor pont ugyanazt írod le, amit gondolok! nagyon jó :) én is legtöbbször zabkását eszem aprószeműből, de zablisztet is sokat használok, otthon is készítettem, de venni sem drága, és tényleg mindenbe jó, imádom :) a korpát viszont még nem próbáltam, de most eljött az ideje, köszi a tippet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszett :) Ajánlom a Bio City üzletét mert sokszor 50%-os kedvezményben lehet kapni sok sok finom és egészséges összetevőt (volt hogy zablisztet vettem pár száz forintért mert a lejárati ideje 1 hónapra volt csak, de mivel tudtam, hogy addig úgy is elfogy jól jött). Nekem a korpa a kedvencem az ebben panírozott husi szuper ropogós és másnap is kellemes, nem szívja meg magát kókuszzsírral és az íze is kellemes :)

      Törlés
  10. Egy nagy, hálás KÖSZÖNÖM!!!!!! Így igazán egyszerű. Nem kell agyalni, csak felkeresni a blogodat és máris változatosabbá lehet tenni az egészséges étkezést! Nagyon jó ötlet volt ezt a posztsorozatot elkezdeni és tényleg még egyszer köszönöm! ?)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök neki, hogy hasznosak a bejegyzések én is nagyon szívesen osztom meg őket, ma kísérleteztem ki egy döbbenetesen finom CÉKLÁS csokoládé tortát... hát azt kell mondanom, hogy isteni finom, jön is róla recept!

      Törlés
  11. Nagyon jól néznek ki a zabos dolgok! Én zabkása párti vagyok, lassan egy hónapja az a reggelim. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm :) Én nem tudok minden nap ugyan olyan reggelit enni (ez lehet az óriási főzési és kísérletezési mániámnak az átka) de én is nagyon kedvelem a zabkását. A feltéteken szoktam variálni, ha többször kerül egy héten az étlapra. Nekem a kedvencem a banános-mogyoróvajas-étcsokoládés változat, persze ezekből az összetevőkből csak módjával adagolok hozzá, mert kalóriában nem csekély egyik sem :)... de hát nagyon finom :D

      Törlés
  12. Eddig is tömtem magamba a zabot, de ez a bejegyzés adott pár új receptet :) Köszi :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tudtam segíteni :) Vannak még receptjeim amiket pl mindig olyankor készítettem amikor már nem tudtam fotózni, de remélem azokról is sikerült bejegyzést készítenem :)

      Törlés
  13. Tetszett ez a poszt, már várom a többit is! :) Én még csak kásaként ettem zabot, de mindenképpen ki fogom próbálni több variációban is ezentúl! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy ha tetszett :) Azt hiszem ma vagy holnap érkezik a következő bejegyzés, csak költözés miatt elhavazódtam :)

      Törlés
  14. Ennyi információt egy helyen a zabról még nem olvastam. Nagyon jól sikerült és hasznos bejegyzés lett ♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm!Remélem a többi bejegyzés is legalább ennyire elnyeri a tetszésedet :)

      Törlés